ALV 2022 03 22

Algemene ledenvergadering PvdA afdeling Woerden

22 maart 2022 – Fysieke vergadering

1. Opening en vaststellen agenda

Jelle opent de vergadering. Hij heet de aanwezigen welkom. Deze vergadering is voor het eerst sinds 2 jaar weer fysiek.  Jelle is iets later omdat hij net aanwezig was bij een vergadering met Woerdense ondernemers over het opnemen van mensen met een afstand tot werk in hun organisatie.

Aanwezig: Marieke Lejeune, Leen de Vries, Sherida en John Naipal, Karen Smit, Woody van Olffen, Jelle Ijpma,  Marguerite de Boer, Lilian Biber, Sjoerd plantenga.

2. Mededelingen

Afgemeld: Frank van der Meer, Ben Rigter, Gijs Rijsdijk, Frans van Bork. Jelmer is druk met de onderhandelingen.

3. De GR2022.

Jelle gaat in op de gemeenteraadsverkiezingen. Voor Woerden kun je niet zomaar zeggen dat de lokale partijen gewonnen hebben, maar lijst van der Does is wel de 2e partij geworden, na het CDA. Misschien hebben ze stemmen gewonnen vanwege de windturbines maar tot nu toe staat PW op het standpunt dat we de vereiste energie niet kunnen opwekken met alleen zonnepanelen. Gelukkig is ook CDA van mening dat hiervoor een zorgvuldige procesgang in de besluitvorming nodig is. Jammer dat Sterk Woerden verloren heeft. De sociale paragraven van Splinter, Sterk Woerden en PW zijn vrijwel gelijk, zodat samenwerking zeker niet onmogelijk is.

Wij staan met Progressief Woerden qua grootte nog steeds op no3, bezetten 4 zetels in de raad, en hopen dat we kunnen deelnemen aan B&W. Bijzonder is dat de eerste 4 kandidaten elk met een kwart van de kiesdeler (cq met voldoende stemmen) een raadszetel hebben verkregen.

Vanavond is er de 2 gespreksronde voor de vorming van een nieuwe raadsprogramma, waarin alle partijen hun belangrijkste 10 punten op tafel zullen leggen. Het CDA leidt de besprekingen, zoals eerder is afgesproken.

4. Jaarverslag en financieel verslag over 2021

Sjoerd gaat kort in op het jaarverslag en de financien van het afgelopen jaar, documenten die aan iedereen zijn verzonden. Over deze documenten zijn geen vragen bij de aanwezigen. Inmiddels zijn de financien van de afdeling gecontroleerd door Dian Brouwer en geaccordeerd door de PvdA hoofdbestuur.

5. De Provinciale Staten

Marieke vertelt over haar werkzaamheden in de PS van Utrecht. Ze is voorzitter van een 4koppig team dat goed en plezierige samenwerkt. Sinds 2019 maakt de PvdA fractie weer deel uit van de PS en kan op deze wijze iets van de PvdA idealen in het beleid verwezenlijkt worden. Er gaat 500 mln per jaar door de begroting van de staten.

Een voorbeeld van die PvdA idealen is dat voor bebouwing buiten de rode contouren 50% van de huizen als betaalbaar zou moeten gelden. Voor Woerden, waar het streven van B&W is om 20% sociale woningbouw te realiseren, betekent dat een stap voorwaarts. PW wil naar 30% overigens.

Wat de Energie transitie betreft zijn de RESn vastgesteld maar de prov Adviseur Ruimtelijke ordening hebben meer samenwerking op dat vlak voorgesteld. Niet iedereen moet zijn eigen oplossing gaan zoeken, maar in ieder geval zijn voorstel met de “buren” bespreken.

Er wordt nagedacht om Utrecht CS en de stad wat te ontlasten met een (complete) ring om de stad. Voor de PvdA is minder asfalt het devies, zodat we blij zijn met de mogelijkheid om alternatieve tracé’s voor de A27 te kunnen aanleveren.

Marieke dringt erop aan om de staten vaker om hulp te vragen bijvoorbeeld in het geval van het aanjaagteam voor de woningbouw. Dat is beschikbaar om de Woerdense ambtenaren te helpen – en dat is nodig, zo concludeert Marguerite.

Voor de provincie Utrecht en dus ook voor Woerden geldt het devies: versnel de bouwplannen en (voor Woerden) verbreed de verschillende bouwwijzen en maak ook experimenten mogelijk! We moeten de wachttijden dringend verkorten!

Een suggestie voor de kassen van de Harmelerwaard is daar volkstuinbouw mogelijk te maken en bijvoorbeeld voor de Voedselbank te telen.

6. Armoedebeleid

Jelle gaat kort in op de stand van zaken: de rekenkamer heeft het beleid van de laatste jaren doorgelicht en enkele adviezen geformuleerd, o.m. dat de communicatie verbeterd zou moeten worden. Onlangs heeft de Raad van Kerken samen met vertegenwoordigers van de verschillende partijen een actieplan opgesteld voor de komende jaren. Door de Oekraïne crisis en de hoge energieprijzen zal het armoede beleid nog wel even belangrijk blijven.

7. Sluiting

Jelle sluit de vergadering om 22 uur af en nodigt iedereen uit voor de borrel.