Een kwartje van de Fractie

Door Jelle IJpma op 21 december 2021

Progressief Woerden krijgt steun bij de energietransitie en het armoedebeleid, maar onvoldoende bij het woonbeleid.

Hoe staat het met de Woerdense politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden? Dat zijn de vragen die wij proberen te beantwoorden in het kwartje van de fractie, dat vier keer in het jaar verschijnt.

Het jaar 2021 is alweer bijna ten einde, maar er is veel gebeurd in politiek Woerden in de afgelopen periode. We zijn vooral bezig geweest met de energietransitie, vanuit een opdracht om een plan daarvoor uit te werken. We moeten niet alleen van het gas af, maar willen ook de uitstoot van CO2 reduceren en daarmee het gebruik van fossiele brandstof verminderen en overgaan naar duurzame energieopwekking.

Woerden heeft een ‘Warmtevisie’’ vastgesteld, waarin we bepalen hoe we duurzaam en aardgasvrij willen worden. Alle woningen en gebouwen in Woerden zijn geanalyseerd en er is een plan gemaakt. Uitgangspunten zijn “Stap voor stap isoleren en besparen en: samen aan de slag met buurten en initiatieven gericht op duurzaam verwarmen”. Marguerite Boersma drong eropaan om vooral te kijken wat mensen zelf kunnen en met name de mensen te steunen voor wie energiebesparende maatregelen onbetaalbaar lijken. Zij vroeg om een compact plan om inwoners met een kleine beurs in staat te stellen isolatiemaatregelen te treffen en hen te helpen met het financieren daarvan. Progressief Woerden had een goed verhaal, de hele raad steunde onze motie.

Daarnaast heeft Woerden een kader opgesteld voor de grootschalige energieopwekking. Naast het opwekken van zonne-energie op de daken en kleine windmolens, hebben we ook echt grote windmolens nodig en zonneparken in het groen. Enkele partijen in Woerden zijn niet overtuigd van de noodzaak om ook in onze eigen omgeving windmolens te plaatsen. Jelmer Vierstra had een overtuigend verhaal waarom wij ook ons steentje bij moeten dragen en gelukkig kreeg hij (en ook de ChristenUnie/SGP was toekomstgericht) de Woerdense gemeenteraad mee. Woerden loopt niet weg voor haar verantwoordelijkheid voor het milieu. We gaan onderzoeken of we grootschalig zonne-energie kunnen opwekken en windmolens kunnen plaatsen langs de A12 in Reijerscop en/of Barwoutswaarder. We zijn er nog niet, maar een meerderheid van de gemeenteraad van Woerden wil hieraan gelukkig meewerken. We zien hier dat de rechtse partijen van der Does, VVD, Inwonersbelangen en Woerden voor Democratie (= Reem Bakker) en WeDo politiek (= Wilma de Mooij, voorheen SP!) tegen zijn, maar Progressief Woerden, D66, ChristenUnie/SGP, Sterk Woerden en CDA voor.

Ook in de discussies die we hebben gehad over de vernieuwing van het gemeentelijk armoedebeleid zie je ongeveer deze verhouding, maar gelukkig stemt wel de hele raad in met een actiever en meer gericht armoedebeleid. Waar we vanuit Progressief Woerden vooral op hebben aangedrongen is dat er beter wordt gesproken met de mensen in armoede zelf. Als PvdA en Progressief Woerden hebben we in deze discussie zelf een thema-avond over armoede georganiseerd, met veel deelnemers. Dat heeft er zeker aan mee gewerkt dat de wethouder nu heeft beloofd om komend jaar ook de mensen in armoede meer te betrekken bij de beleidsvorming op ‘hun’ terrein. We blijven dat kritisch volgen.

In het woonbeleid lukte het Progressief Woerden net niet om meer nadruk te gaan leggen op sociale huur en betaalbare woningbouw. De lange wachttijden van jongeren en starters op de woningmarkt (die wachttijd is voor huurwoningen opgelopen naar gemiddeld 14 jaar!) en het feit dat de Woningbouwcorporatie meer geld krijgt (omdat de ‘verhuurdersheffing’ is afgeschaft) laten zien hoe noodzakelijk dat is en dat het nu mogelijk is. Marguerite Boersma deed een verwoede poging om in Woerden te gaan werken naar 20% sociale woningbouw in de woningproductie, waar we nu maar op 17% komen. De wethouder vindt dat we nu al genoeg doen aan sociale woningbouw en alle collegepartijen volgen hem daarin. Het wordt tijd voor nieuwe verkiezingen!

En gelukkig zijn we daar als Progressief Woerden al goed mee bezig. We hebben ons programma opgesteld en we hebben een mooie lijst met kandidaten. Zie daarvoor de website www.progressiefwoerden.nl . En zowel op die lijst als in dat programma moet u de PvdA visie kunnen herkennen. En als u mee wilt praten, neem dan even contact met me op. U bent ook van harte welkom bij de vergaderingen van de fractie. Nu vergaderen we weer vooral digitaal, dat maakt het nog makkelijker om mee te doen, al is het minder gezellig….