Een kwartje van de fractie: Progressief Woerden in het college, een miljoen voor armoedebestrijding in 2023

Door Jelle IJpma op 13 november 2022

Hoe staat het met de Woerdense politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden? Dat zijn de vragen die wij proberen te beantwoorden in het kwartje van de fractie, dat vier keer in het jaar probeert te verschijnen. Maar dat lukt in 2022 nog niet zo erg.

In maart 2 is het nieuwe college gevormd. Met Progressief Woerden, Jelmer Vierstra is “onze ”wethouder. Maar ook lijst van der Does levert een wethouder: Ad de Regt is hun wethouder. Arjan Noorthoek is van het CDA en Jacques Roozendaal is van de ChristenUnie/SGP. Maar, een bij de samenstelling van het college constateerden de “Oude” coalitiepartijen (CDA, ChristenUnie/SGP en van der Does) dat er eigenlijk een vijfde wethouder nodig is om Woerden goed te besturen. En, dat is heel bijzonder, er werd gezocht naar een vooral goede vijfde wethouder, met name op het sociaal domein, partijkleur deed minder ter zake. Kwaliteit ging boven de achtergrond. En daar is Mariette Pennaerts in beeld gebracht. Zij is oud- gedeputeerde van de provincie Utrecht. En ze komt van Groen Links. Nu is ze “wethouder boven de partijen”. Met burgemeester Molkenboer zit er nu een goed college, met duidelijke banden met Woerden (Jelmer en Arjan). En verder een open college, met bewezen bestuurlijke kwaliteiten.

Politiek is het best spannend. Progressief Woerden zal niet enthousiast kunnen worden voor de brug over de Oude Rijn, waar de meerderheid van de raad voor heeft gekozen. En Lijst van der Does is eigenlijk mordicus tegen plaatsing van windmolens, waar de meerderheid van de Woerdense raad naar wil streven. Het college gaat werken aan de brug en aan de windmolens, maar niet alle coalitiepartijen zullen daar altijd voor stemmen, dat is afgesproken.

Progressief Woerden blijft Progressief Woerden. We hebben duidelijk oog voor de belangen van de boeren bij de stikstofreductie, maar het streven naar stikstofreductie blijft recht overeind. We hebben veel aandacht voor duurzaamheidsactiviteiten: tegelwippen, natuurvriendelijk tuinieren, een stadsecoloog en een goed bomenbeleid (niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit), aandacht voor energiearmoede, meerdere malen aandacht voor de opvang van vluchtelingen, voor openbaar onderwijs en voor een goed jongerenbeleid. Progressief Woerden regeert mee, maar blijft kritisch, ook op onze eigen wethouder.

In de nieuwe begroting, van “onze” wethouder financiën, hebben we duidelijk invloed uitgeoefend. Een degelijke begroting. Wel zorgen voor het jaar 2026, als we veel minder geld van het rijk gaan krijgen via het gemeentefonds. En zorgen over de schuldquote, de verhouding tussen onze schulden en het totale bedrag van de begroting op langere termijn. Vooral de kosten van de brug zullen zwaar op Woerden gaan drukken. Maar wel voor 2023 1 miljoen beschikbaar voor maatregelen tegen de armoede, die ontstaat door de hogere energielasten en de hogere kosten van levensonderhoud. In november gaan we de begroting bespreken. Dat zal best wel spannend worden, vooral door de oplopende kosten van de brug.

Maar gelukkig zijn we daar als Progressief Woerden goed herkenbaar, zowel in het college als in de gemeenteraad. Als u het wilt volgen, dan kunt u altijd de nieuwsberichten volgen op de sociale media  en op onze website www.progressiefwoerden.nl . En wie mee wil praten met de fractie, dat kan heel goed, want we vergaderen nu bijna altijd digitaal. In enkele gevallen gaan we naar het gemeentehuis, bijvoorbeeld voor de bespreking van de begroting leek dat beter. En we gaan “de boer op”. We zijn als fractie bij een jongeren café geweest, bij radio en TV RPLFM en we gaan nog meer op pad. En als u mee wilt praten, neem dan even contact met me op. U bent ook van harte welkom bij de vergaderingen van de fractie. Nu vergaderen we weer vooral digitaal, dat maakt het nog makkelijker om mee te doen, al is het minder gezellig….

Waar ben je naar op zoek?