Door Jelle IJpma op 25 september 2021

Kwartje van de fractie: september 2021

Progressief Woerden krijgt steun in het huisvestingsbeleid en het bouwbeleid Hoe staat het met de Woerdens politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden? Dat zijn altijd de vragen die wij beantwoorden in het kwartje van de fractie, dat vier keer in het jaar verschijnt.

De politiek ligt altijd in de zomer een paar weken stil in de gemeenteraad, net als de Tweede Kamer. De laatste vergadering van de gemeenteraad stond in het teken van het ‘Afwegingskader grootschalige Duurzame energie’. Kort gezegd: hoeveel windmolens en grote zonne-energievelden willen we in Woerden en waar komen ze?
Nederland heeft in het Klimaatakkoord vastgelegd hoeveel duurzame energie van zon en wind we in ons land willen opwekken, op zee en in het land. Daarin staat hoeveel duurzame elektriciteit moet worden opgewekt om de CO2 uitstoot tot 2030 met de helft te verminderen. Het Klimaatakkoord wordt uitgewerkt in 30 “RES-en”, Regionale Energie strategieën. En gemeenten stellen gezamenlijk zo’n RES op. Voor Woerden is het uitgangspunt de RES die 16 gemeenten in Utrecht (de U16, de provincie zonder het gebied rond Amersfoort) gezamenlijk opstellen met de provincie en het waterschap. Daarin is gekeken naar hoeveel iedere gemeente kan opwekken. Gemeenten als Lopik, Woerden en de Ronde Venen hebben veel ruimte en kunnen meer opwekken dan gemeenten als Nieuwegein en Utrecht, die meer verstedelijkt zijn en minder groene ruimte hebben.

Het college van Burgemeester en Wethouders vond dat Woerden niet zo solidair hoefde te zijn en stelde voor om uit te gaan van het aantal inwoners, ze wilden minder energie zelf opwekken. We gaan zoveel mogelijk kleinschalig opwekken (op daken en met kleine windmolens bij boerderijen). Maar grootschalige opwek blijft nodig. Voorgesteld werd om 50% van de energie via windmolens op te wekken en 50% via zonnevelden (40 ha zonnevelden en 2 grote windturbines van 240 meter tiphoogte of 4 middelgrote windturbines van 150 meter). Voorgesteld wordt aan te geven waar geen wind- en zonne-energie kan worden opgewekt, waar we na 2030 mogelijkheden hebben en waar nu direct kan worden gestart. Voor de windmolens werd een locatie voorgesteld in de polder Reyerscop, Woerdens grondgebied aan de overzijde van de A12. Er zijn voorwaarden opgesteld over de afstand tot woningen. En minstens 50 % van de energieopwekking moet in eigendom van Woerdenaren (personen of stichtingen) komen.

Er is dit voorjaar een uitgebreide inspraakronde geweest: een enquête, straatgesprekken en inspraakbijeenkomsten. Daaruit kwam veel weerstand tegen windmolens naar voren, maar ook voorstanders van een stevig duurzaamheidsbeleid. De tegenstanders maakten veel lawaai, De raad heeft tweemaal gesproken voordat het in de Raadsvergadering kwam en de raadsvergadering begon al om 17.00, dat was verstandig omdat er 19 amendementen waren (voorstellen tot wijziging van het voorstel) en 12 moties (voorstellen over de uitvoer van het voorstel). Een aantal fracties in Woerden wil veel minder of geen windmolens: Lijst van der Does, InwonersBelangen, de VVD, Wilma de Mooij en Reem Bakker (Samen 12 van de 31 Woerdense raadszetels). De VVD vindt dat we beter kunnen werken aan een kerncentrale en Lijst van der Does wil alleen maar windmolens op zee. Progressief Woerden wil met Sterk Woerden, D66 en ChristenUnie/SGP (samen ook 12 zetels) wel werken aan duurzaamheid. Het CDA (7 zetels) twijfelt en levert de beslissende stemmen. Jelmer Vierstra van Progressief Woerden was helder. Hij stelt voor om meer wind- en zonne-energie leveren dan het college voorstelt, omdat Woerden daar de ruimte voor heeft en solidair moet zijn