Kwartje van de fraktie: Progressief Woerden krijgt steun in het huisvestingsbeleid en het bouwbeleid

Door Jelle IJpma op 28 februari 2021

Hoe staat het met de Woerdense politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden?
Dat zijn altijd de vragen die wij beantwoorden in het kwartje van de fractie. Bijna altijd heb ik het over de financiën van Woerden. Want Woerden moet bezuinigen omdat we de begroting niet sluitend krijgen, en dat komt deels door de grote plannen van Woerden: investeringen waardoor schulden ontstaan. Dat is moeilijk. Te moeilijk voor wethouder Bolderdijk, hij is er mee gestopt. Lijst van der Does had het er moeilijk mee. Ze hebben een ervaren kandidaat gevonden: Ad de Regt, hij is formateur van dit College van burgemeester en wethouders, dus kent de Woerdense politiek. Maar Ad de Regt komt uit Oudewater en heeft zijn ervaring opgedaan als wethouder van het CDA. Wel vervelend voor Lijst van der Does die altijd zoveel kritiek had op ‘wethouders van buiten’. Ze staan in hun hemd. Maar waarschijnlijk zal de nieuwe wethouder wel beter in staat zijn om grote projecten aan te sturen, zoals de verkeersomleidingen in en om het centrum van Woerden waar we nu mee kampen.

Op dit moment speelt de discussie over de Woonvisie tot 2024, waarin de doelen van het huisvestingsbeleid en het bouwbeleid worden uitgezet. Progressief Woerden is daar uiteraard zeer actief in en heeft, samen met andere partijen, moties ingediend en voor elkaar gekregen dat er aparte beleidsdoelen zullen worden opgesteld voor goedkope- en betaalbare koopwoningen: 20% sociale huurwoningen, 15% goedkope koopwoningen en 15% betaalbare koopwoningen of middeldure huurwoningen (max. sociale huurprijs tot €1000 p/m) bij projecten vanaf 50 woningen; Er gaat gewerkt worden aan een divers aanbod goedkope koopwoningen (bijvoorbeeld ook studio’s en tiny houses). We zoeken vooral binnen de bestaande bebouwing, niet daarbuiten ‘buiten de rode contouren’. En op de nu aanwezige bouwlocaties willen we sneller aan het werk: bijvoorbeeld de ‘schoollocaties’ in Kamerik, Snellerpoort en de FNV-locatie. Het lijkt dat Progressief Woerden goed bezig is en de Raad meekrijgt. Maar in Woerden staan mensen met een woning nog steeds 11,9 jaar ingeschreven voordat ze een nieuwe huurwoning kunnen krijgen. Overigens is het beter te spreken over de zoektijd, de periode dat een woningzoekende actief op zoek is naar een woning. Die is in Woerden iets lager dan in de regio waar gemiddeld 5,0 jaar voor starters en 5,1 jaar voor doorstromers. In Woerden is de zoektijd 3,8 jaar voor starters en 4,4 jaar voor doorstromers. We doen het dus beter dan de gemeenten om ons heen. Maar doen we het goed? Een enorme meevaller is dat we van de rijksoverheid € 7,1 miljoen hebben gekregen voor de versnelling van de woningbouw in de Poort van Woerden: het stationsgebied, Snellerpoort en de spoorzone in Middelland. De fractie van Progressief Woerden blijft alert en gelukkig, we hebben ook andere fracties in de Woerdense gemeenteraad meegekregen in onze doelen.

Jelle Ijpma, februari 2021