Een kwartje van de fractie: Woerden bezuinigt op armoedebeleid

18 september 2020

Hoe staat het met de Woerdens politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden? Dat zijn altijd de vragen die wij beantwoorden in het kwartje van de fractie. Het gaat deze keer weer over financiënn want Woerden moet bezuinigen. Waarom? We hebben drie soorten financiële problemen: In de eerste plaats hebben we te maken met stijgende kosten met name in de openbare ruimte (IBOR), bij onderwijshuisvesting en in het sociaal domein, waar het volume van de geleverde zorg toeneemt. In de tweede plaats wil de huidige coalitie (CDA, SGP/ChristenUnie, D66 en Partij van der Does) investeren op het gebied van verkeer en wegen. En daar zijn, in de derde plaats, natuurlijk de tekorten door de Coronacrisis bij gekomen, die overigens pas kwamen nadat de voorbereiding van deze bezuinigingen al waren afgerond. Deze kosten worden dus nog niet door de bezuinigingen gedekt.

Het college van Burgemeester en Wethouders (CDA, SGP/ChristenUnie, D66 en Partij van der Does) legt nu aan de gemeenteraad een bezuinigingsscenario voor, bestaande uit:

• Een aantal maatregelen, die in de komende jaren bezuinigingen moeten opleveren. Dit moet er toe leiden dat vanaf 2023 de gemeente per jaar € 4,5 miljoen minder uit gaat geven.
  • Een stijging van de gemeentelijke belasting (OZB en leges) in de komende jaren. Eerst een stijging van 8% in 2021. En in de jaren 2022, 2023 en 2024 ieder jaar 5% verhoging. Daardoor krijgt de gemeente vanaf 2023 € 3 miljoen per jaar meer aan inkomsten. In het voorgestelde scenario wordt € 2,9 miljoen ‘omgebogen’ in 2021 en € 7,5 miljoen euro op de lange termijn vanaf 2023.

Het voorgestelde scenario beperkt, volgens het college, de meest schadelijke maatschappelijke effecten van de mogelijke maatregelen. Het ontziet mensen die hulp nodig hebben en ondersteunen de zwakken. Hiermee voorkomt Woerden waterbedeffecten en langetermijnkosten; Het voorzieningenniveau blijft in stand en de economie wordt gestimuleerd;  Woerden blijft ontwikkelen en investeren; Woerden spaart en vermindert de schulden.

Maar wat zijn dat dan voor maatregelen?
De maatregelen liggen op verschillende terreinen. Ze moeten dus vanaf 2023 een jaarlijkse besparing van € 4,5 miljoen opleveren, naast de verhoging van de inkomsten door belastingen met € 3 miljoen, die de Woerdense burgers gaan betalen. De maatregelen liggen bijvoorbeeld voor € 1,5 miljoen op het terrein van de openbare ruimte en voor € 0,5 miljoen bij het milieubeleid. Maar vooral de terreinen Jeugd en Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Werk en Inkomen worden relatief zwaar aangepakt voor meer dan € 1 miljoen voor beide terreinen. Armoedebeleid, zoals onderwijsachterstandenbeleid, declaratieregeling voor schoolgeld en abonnementen en armoedebestrijding voor kinderen, worden tot een minimum teruggebracht. De Voedselbank wordt wel gesteund, om de ergste problemen op te vangen. Voor ouderen en mensen met een handicap wordt de regiotaxi afgebouwd, hopende op uitbreiding van particulier initiatief zoals automaatje. Dagbesteding voor mensen met een handicap wordt teruggeschroefd door hele strenge indicatie en herindicatie. En Ferm Werk moet zich richten op mensen die terug kunnen komen op de arbeidsmarkt. De mensen die dat niet kunnen en volledig van Ferm Werk afhankelijk zijn krijgen een minimale begeleiding. Het wordt een Ferm Werk light. En Woerden wilde haar burgers, ook de burgers die afhankelijk zijn van de zorg van de overheid altijd zoveel mogelijk zelfstandigheid geven. Iedereen moest het beheer houden over de eigen gegevens bij de gemeente, ook de mensen die afhankelijk zijn van een uitkering of van zorg via de gemeente. We hadden daarvoor een systeem ontwikkeld: Inwonercloud. Nu zou de Inwonercloud worden afgeschaft. Woerden wilde de zorggebruiker zoveel mogelijk eigen regie geven, maar dat beleid wordt verlaten. U begrijpt: Progressief Woerden zal zich hiertegen fel verzetten. Wij willen geen wegen ten koste van de mensen in Woerden die het moeilijk hebben. En de PvdA wil dit najaar een armoededebat organiseren. Het wordt een heet najaar.

Jelle IJpma september 2020

PS Op 23 april van dit jaar heeft de gemeenteraad van Woerden, op initiatief van de coalitiepartij ChristenUnie/SGP met overgrote meerderheid in het college in een motie verzocht om: ”Bij de voorgestelde ombuigingen te waarborgen dat deze ombuigingen geen negatieve invloed hebben op de ondersteuning vanuit de gemeente op de participatie van de groep inwoners die onder de armoedegrens leeft”. De motie was mede ondertekend door Progressief Woerden, de SP en fractie Bakker, Sterk Woerden en D66 en werd door (bijna) de hele raad aangenomen, toen ook het CDA en Inwonersbelangen instemden. Alleen de VVD en Lijst van der Does waren hier tegen. Het is de vraag wat de andere partijen in de gemeenteraad overeind willen houden van dit mooie voornemen. Progressief Woerden zal ze hieraan herinneren.