kwartje van de fractie: realistische begroting van het college met de grote mond

Door Jelle IJpma op 31 oktober 2019

Hoe staat het met de Woerdens politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden? Afgelopen twee “kwartjes van de fractie” schreef ik over mijn financiële zorgen voor Woerden. Nu doe ik dat niet. Twee dingen wil ik bespreken, de brug over de Oude Rijn en de begroting van het college zonder Progressief Woerden, waar ik toch heel positief over ben.

Over de brug over de Oude Rijn en de daarmee verbonden Westelijke Randweg zijn we altijd heel duidelijk geweest; Dat kan Woerden niet betalen en je lost daarmee de verkeersproblematiek in Woerden West (Rembrandtlaan, Boerendijken Hoge Rijndijk) niet op. Wel kan het verkeer vanuit Rotterdam/Den Haag/ Gouda veel sneller via Woerden en het Groene Hart naar Amsterdam dan via Utrecht-Oudenrijn, maar dat is ons doel niet. Maar omdat in de Woerdense coalitie de lijst van der Does er haar levensdoel van heeft gemaakt, blijft Woerden streven naar een brug over de Oude Rijn en wordt daar hard voor gespaard. Drie alternatieven werden dit voorjaar onderzocht. Daaruit kwam naar voren dat hoe verder de brug naar Woerden ligt, hoe groter het verkeersbeperkende effect voor Woerden West. Maar vanuit een meedenkende bewonersgroep werd een vierde alternatief ontwikkeld: de Rembrandbrug. Die zou in het verlengde van de Rembrandlaan kunnen worden gelegd, direct over de Oude Rijn en de kortste verbinding zoekend naar de Hollandbaan in Molenvliet. Daarmee halveer je de verkeersdruk op de route Rembrandtlaan-Boerendijk. Het eerste voorstel, dat echt een beetje doel treft. Wel is het zo dat die brug nog duurder zou worden dan andere bruggen Verdwijnt de Westelijk Randweg verdwijnt dan uit het beeld?). Dat voorstel moet nu uitgewerkt worden, vooral de kostenberekening. Het is de vraag wat er van de grote mond, de grote infrastructurele ambities, van het college terecht zal komen.

Daarmee is de aanpak van de verkeersproblematiek in Woerden dus weer een jaar voor ons uitgeschoven. Dat is gunstig voor de begrotingsvoorbereiding 2020 voor Woerden. De “toevoeging reserve grote infrastructurele werken” (=brug en westelijke randweg) van € 750.000 werd uit de begroting 2020 geschrapt. Dat is een goede zaak.

Wat ook heel verstandig is, dat voor het tekort van € 1,5 miljoen in het Sociaal Domein voor 2020 dekking wordt gezocht uit de Reserve Sociaal Domein. In de voorgaande vier jaar hebben we telkens geld overgehouden in het Sociale Domein. Omdat we tekorten aan zagen komen wilden we een reserve hebben Nu had de coalitie van CDA, van der Does, D66 en ChristenUnie/SGP die reserve vorig jaar opgeheven, maar deze wordt nu toch weer van stal gehaald. De nieuwe coalitie ging er van uit dat alle tekorten binnen het Sociale Domein zouden kunnen worden opgevangen. De jeugdzorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning kosten echter dit jaar en komend jaar veel meer dan verwacht, dat geldt voor alle gemeenten in Nederland. Gelukkig gebruikt het college nu toch de oude (opgeheven) Reserve Sociaal Domein en wordt er niet direct gesneden in onze sociale voorzieningen. Dat is wijs beleid van dit college, dat daar voor lof verdient.

Natuurlijk valt er nog wel wat op de begroting aan te merken, maar voor 2020 kiest dit college dus voor sociaal en niet voor infrastructuur. Over de lange termijn heb ik het nu niet. Dit college blijft worstelen met haar ambitie om een dure brug over de Oude Rijn te realiseren. Progressief Woerden blijft daar kritisch over, maar we zien volgend jaar wel weer wat daar van terecht komt. Maar nu kunnen wij vanuit PvdA-perspectief positief zijn: dit is een realistische begroting.

Jelle IJpma, oktober 2019