Kwartje van de fractie juli 2023

Door Jelle IJpma op 25 juli 2023

Hoe staat het met de Woerdense politiek? En hoe klinkt het PvdA-geluid, via Progressief Woerden? Dat zijn de vragen die wij proberen te beantwoorden in het kwartje van de fractie, dat vier keer in het jaar probeert te verschijnen.

De gemeente Woerden zet vol in op de realisatie van windmolens en zonne-energie in de polder Reijerscop. Progressief Woerden staat daar van harte achter. Natuurlijk vinden niet alle direct omwonenden dat prettig, dus er is volop zorg voor gezondheidseffecten en voor financiële compensatie, maar ook voor lokale deelname aan de projecten. Ook het zonneproject Lievaart in de polder Barwoutswaarder krijgt de ruimte. Daar kunnen Woerdenaren nu al op intekenen bij Woerden Energie. Een project met zonnecellen op de Cattenbroekerplas, van die organisatie, lijkt een te groot effect op de biodiversiteit in die plas te hebben. En natuurlijk probeert de gemeente Woerden alle bewoners te helpen bij verduurzaming, vooral de mensen die het geld hard nodig hebben, maar zelf de maatregelen niet kunnen betalen. Energie-adviseurs, gunstige subsidie- en financieringsregelingen en energie-bespaarbonnen zijn samen met Duurzaam Woerden ontwikkeld.

Financieel gezien lijkt het niet slecht te gaan met de gemeente. In 2022 hielden we € 5,6 miljoen over, maar dat komt ook doordat we een aantal investeringen niet hebben kunnen doen die in 2023 nog worden uitgevoerd. Daarna houden we echter toch nog € 4,3 miljoen over. Bij de najaarsnota 2022 was nog een tekort voorzien van € 0,6 miljoen. Nu, bij de voorjaarsrapportage 2023, houden we rekening met een tekort over dit jaar van € 0,9 miljoen, maar ook dit jaar verwachten we meer geld van de rijksoverheid, dus het zal wel meevallen. Bij de voorbereiding van de begroting voor 2024, we hebben net de kadernota vastgesteld, hoeven we daarom niet naar nieuwe bezuinigingen te zoeken. Voorgenomen bezuinigingen op Ferm Werk en armoedebeleid hebben we zelfs kunnen schrappen. En omdat het af en toe wel erg piept en kraakt in de ambtelijke organisatie, is er weer enige ruimte voor personeelsuitbreiding. Dat is echt nodig omdat een aantal projecten achter begon te lopen want o bouw- en woningtoezicht kon het werk niet meer aan. Maar voor de langere termijn blijven er zorgen, daarom hebben we nu een investeringsplafond ingesteld, van €23 miljoen per jaar. Op lange termijn (na 2025) moeten we namelijk rekening houden met veel minder inkomsten van de rijksoverheid en we hebben natuurlijk nog de lasten van de brug over de Oude Rijn, die juist vanaf 2025 beginnen te komen. Progressief Woerden blijft natuurlijk tegenstander van die brug, maar we moeten wachten tot de meerderheid van de Woerdense gemeenteraad dat ook vindt. Dus voor de korte termijn draait Woerden financieel wel goed, voor de lange termijn blijven de zorgen.

Ook inhoudelijk gaat het in Woerden wel goed: we zijn goed bezig met de energietransitie en op het sociaal domein hebben we voorgenomen bezuinigingen toch weer verminderd. De PvdA kan zich herkennen in de rol die Progressief Woerden hierbij in de Woerdense politiek speelt.