Verslag verkiezingsavond: “Hoe maken we de energietransitie betaalbaar?”

Door Jelle IJpma op 31 januari 2019

Op 29 januari kwamen we bij elkaar voor een discussie avond over de vraag “Hoe maken we de energietransitie betaalbaar voor gewone mensen?”. Het werd een mooie, praktische avond, zonder ronkende partijpropaganda. Een avond over de problemen van gewone huiseigenaren en gewone huurders. Onze dank gaat uit naar de vier sprekers:

• Egbert Kunst, van woningbouwcorporatie GroenWest deelde zijn ervaringen. Hele gewone kleine dingen en wat kost het als je gaat isoleren, zonnepanelen plaatst of kleinere aanpassingen doet. De zaal hing aan zijn lippen.
  • Jelmer Vierstra vertelde wat de gemeente te bieden heeft en wat Progressief Woerden in de gemeente op gang heeft gebracht. Er gebeurt veel, ook in samenwerking met omliggende gemeenten en met de provincie.
  • Annet Krijgsman vertelde vanuit de provincie , ook over wat de PvdA heeft gedaan, en gaat doen: een duurzaamheidsfonds bepleiten.
  • En Frans van Bork vertelde over het waterschap, dat ook heel veel aan duurzaamheid doet. Ook met de CO2 uitstoot van ons inzakkende veenlandschap is het waterschap heel erg bezig. Het was een goede avond, ook voor de wijkplatforms die vertegenwoordigd waren.

Duidelijk is dat er veel gebeurt, maar dat er nog meer te doen is en dat de PvdA daarin een duidelijke rol kan en wil spelen, in de gemeente (Progressief Woerden), in het waterschap en in de provinciale Staten.